Звіт про проведення місячника - 2021

 З 1жовтня  по 31 жовтня 2022 проходив Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек пройшов під гаслом  «Краєзнавство в шкільній бібліотеці: нові традиції та цінності».

Місячник розпочався  виставками літератури «Донецькій край – моя земля», «Стежками заповідного Донбасу».

Для молодших школярів було проведено: бібліотечна година «Край мій- гордість моя», вікторина «Мій рідний край»,екскурсія до шкільної бібліотеки ознайомлення з виставками та літературою про наш  край, інформаційні хвилинки «Цікаво знати», «Природно - заповідні міста Донбасу» виставка краєзнавчої літератури «Легендами та казками повито рідний край» ,а  також читання легенд та казок.

Для школярів середньої ланки було проведено:бібліотечна година  «Історія селища Луганське і природні багатства»,краєзнавча вікторина «Заповідними містами  Донбасу», презентація «Туристичні пам`ятки», пізнавальна вікторина «Люби і знай свій рідний край», презентація «Знайомство з Донеччиною».

 

Для учнів старшої ланки бібліотечна година «Видатні особистості Донеччини», цікаві факти про Донецький край, «Історія заснування Донецької області»,історична вікторина «І світу не пізнаєш, не знаючи краю свого».

Звіт про проведення місячника - 2020

 

Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек пройшов під гаслом 

«Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів».

Місячник розпочався  виставками літератури «Дивовижний світ природи», «Людина і природа».

Для молодших школярів було проведено: екологічне лото «Краса природи»,гра-мандрівка «Ключ до старого лісу»,екскурсія до шкільної бібліотеки,виставка малюнків «Природа очима дітей»,конкурс віршів «Про природу тихим словом», виставка творчих робіт вироби із пластику,пластиліну, бісеру «Природа понад усе».

 

Для школярів середньої ланки було проведено: еколабіринт «Царство природи»,інтелектуальна гра з екології «Ми самі розумні»,Виставка творчих робіт «Природа понад усе», виставка малюнків «Природа очима дітей»,читання віршів українських поетів про природу «Торкнись краси природи серцем». Для учнів старшої ланки екологічна мандрівка «Любов до рідної землі в своїх ділах не погаси», цікаві факти з екології.

Матеріали учасника  районного етапу Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека - 2020»


 

 

 

 

 



                                                                                                

                                                                                           Бібліотекар Ревенко І.А.

                                                             

 

                                                                                                 Додаток 1 

 

до листа Інституту 

модернізації змісту освіти

  23.05.2019   №   22.1/10-2024   

 

Анкета учасника/учасників

Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека - 2020»

 

Номінація

«Модель бібліотеки Нової української школи»

«Медіакультура в бібліотечному просторі»

«Бібліотека – територія читання»

Тема роботи

« Бібліотека – територія читання»

Посилання на конкурсну роботу

«Шкільна бібліотека – 2020»

Інформація про учасника *

Прізвище, ім’я, по батькові

Ревенко Ірина Анатоліївна

Номер мобільного телефону 

0631

0632614164

Власна електронна адреса 

 

Посада (основна посада зазначається першою)

Бібліотекар

Найменування закладу освіти/установи 

Луганська загальноосвітня школа

 І-ІІІ ступенів

Бібліотечний стаж 

25 років

Педагогічний стаж

 

Кваліфікаційна категорія                                       

спеціаліст

Освіта, спеціальність за освітою

Лаборант хімічного аналізу

Інформація про учасника **

Прізвище, ім’я, по батькові

зазначається повністю, без скорочень

Номер мобільного телефону 

 

Власна електронна адреса

 

Посада (основна посада зазначається першою)

 

Найменування закладу освіти/установи 

зазначається відповідно до статуту

Стаж роботи на посаді

 

Бібліотечний стаж

 

Педагогічний стаж

 

Кваліфікаційна категорія 

 

Освіта, спеціальність за освітою

 

 

* у разі колективної роботи інформація про учасників подається в алфавітному порядку

** графи для внесення інформації про учасника копіюються за кількістю членів творчого колективу

 

 

 

Додаток 3

                                                                               до листа Інституту модернізації змісту освіти

  23.05.2019   №   22.1/10-2024  

 

Паспорт бібліотеки

 

Найменування закладу освіти

Луганська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Прізвище, ім'я, по батькові керівника закладу освіти

Васильєва Галина  Олександрівна

Загальні відомості

Прізвище, ім'я, по батькові завідувача бібліотеки

Ревенко Ірина Анатоліївна

Контактний телефон бібліотеки

0632614164

Електронна пошта бібліотеки

 

Web-сторінка бібліотеки (за наявності)

https://cms.e.jimdo.com/app/s94c89ede9aed9f06/p0067d00beabfc017?safemode=0&cmsEdit=1

Матеріально-технічні умови діяльності бібліотеки

Загальна площа бібліотеки, з неї:

66м

абонемент

1

читальний зал

1

Наявність книгосховища для навчального фонду

1

Оргтехніка

 

Вихід в Інтернет (кількість комп’ютерів)

 так  1 комп`ютер

Основні показники діяльності бібліотеки

Основний бібліотечний фонд (без урахування підручників), з них:

11426 прим.

книги та брошури

245

періодичні видання (всього назв)

4

для учнів

2

для педагогів

1

для бібліотечних працівників

1

Фонд підручників, з них:

4619

для учнів 1-4-х класів

1632

для учнів 5-9-х класів

1735

для учнів 10-11-х класів

1252

Робота з користувачами

Загальна кількість користувачів (станом на _01.11.2019______*), з них:

 

учні

92

педагоги

17

батьки

5

представники місцевих громад

1

Кількість відвідувань (середня за місяць) **

70

Кількість книговидач (середня за місяць) **

108

 

Підпис керівника закладу                                      Г.О.Васильєва

 

 

 

 

 

Я, Ревенко Ірина Анатоліївна, вирішила прийняти участь у Всеукраїнському конкурсі «Шкільна бібліотека- 2020», тому, що  протягом 25 років я працюю бібліотекарем  в Луганській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.  Поділитися своїм досвідом роботи. Можливо тема  яку я обрала для конкурсу зацікавить інших учасників. Якщо моя конкурсна робота переможе в районному етапі,   то я буду  приймати участь і в обласному етапі. Продовжувати  працювати над темою «Бібліотека – територія читання», яку обрала на конкурс. Далі планую  залучати учнів, які мало відвідують бібліотеку  і читають, співпрацювати з сільською бібліотекою, проводити бібліотечні заняття з виховання культури читання, проведення різних конкурсів, вікторин, інформаційно-пізнавальних годин,бібліотечні заняття, анкетування по виявленню читацьких інтересів, підвищувати читацьку активність учнів, творчість у виготовленні лепбуків, написання віршів, казок, невеличких оповідань.

Бібліотека повинна  стати невід`ємною частиною навчального закладу і виконувати  свою місію збереження того, що створювалось протягом століть. Місія бібліотеки має  бути простором знань, що формують для суспільства. Шкільну бібліотеку свого навчального закладу через 3 роки я бачу такою:  надходження нової  сучасної української літератури для учнів 5-11класів, дитячої літератури для молодшого віку та середнього, художньої літератури для старшого віку, з зарубіжної літератури. Нові меблі, комп’ютери, мультимедії, продовжувати застосовувати інтернет установлений в бібліотеці. На канікулах дітям показувати фільми, навіть ті, що по програмі, тому що не завжди хочуть читати, таким чином щоб більше викликати інтерес до читання, щоб  прочитане порівняти з фільмом. Щоб бачити бібліотеку іншою через 3 роки потрібна допомога гуманітарних організацій. В бібліотеці зроблений капітальний ремонт завдяки гуманітарної організації «Червоний Хрест». Шкільна бібліотека має такі досягнення:  учні 6-7 класів є постійними переможцями конкурсу «Найкращий читач року» на районному рівні  займають 2 або 3 місця, ведуться  читацькі щоденники, учні  проявляють свої творчі здібності, пишуть відгуки  на прочитану сучасну дитячу прозу, складають вірші, казки, виготовляють лепбуки. Мої досягнення: маю грамоту відділу освіти 2005, 2016 роки «Творчий підхід підвищення читацької  активності в учнів».

В 2017 році пройшла дистанційні курси. З своїми колегами можу поділитися досвідом роботи  з проблеми над якою працюю «Виховання культури читання»:  розробками бібліотечних  занять, виховними заходами, бібліотечними годинами, власними розробками «Зустріч з дитячою поетесою нашого краю», «Край мій, гордість моя», «Хліб очима дітей», «Дорога до свободи. Незалежність. Від 1991-го -назавжди» та іншими.

 

 

 

 

 

НОМІНАЦІЯ «Бібліотека – територія читання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Проблема, над якою працюю:

 

«Бібліотека – територія читання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





ЗМІСТ

 

ВСТУП................................................................................................................ 3

РОЗДІЛ 1. Читання як освітня проблема........................................................... 6

1.1  Проблеми дитячого читання та шляхи їх вирішення........................... 9

РОЗДІЛ 2. Взаємодія вчителя та бібліотекаря................................................ 12

РОЗДІЛ 3. Методи масової роботи в шкільній бібліотеці............................... 15

ВИСНОВКИ..................................................................................................... 19

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.. 21

ДОДАТКИ…………..................................................................................................................... 23

ДОДАТОК А. «У пам'ять про скорботний тридцять третій»
ДОДАТОК Б. «Мандрівка до Книжкового царства»

ДОДАТОК В. Виховна година«Від поетичних слів – до душ дитячих»

ДОДАТОК Г. Літературна вікторина - гра «У казки на гостинах» 

ДОДАТОКД. Інформаційно-пізнавальна година «Незвичайні бібліотеки світу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Читання як джерело духовного збагачення

                                           не зводиться до вміння читати:

                                 з цього вміння воно тільки        

              починається…

В.Сухомлинський

        Бібліотекa є структурним підрозділом школи, основна мета якого –     забезпечення навчально-виховного процессу інформацією. Зміни, що відбуваються в загальноосвітній школі,  змушують педaгогів та учнів усе частіше звертатися до самостійної роботи з книгою, періодичними виданнями, довідковою літературою.

      Шкільна бібліотека відіграє вaжливу роль у наданні допомоги з вдосконалення навчально-виховного процесу. Вона здійснює державну програму  національної освіти й виховання дітей, вирішує це завдання своїми методами та засобами в загальному плані навчально-виховного процесу школи разом з педагогічним колективом.

     Діяльність шкільної бібліотеки спрямовaнa на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватися бібліотекою, на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, бібліотечного й інформаційно-бібліографічного обслуговування читачів. Особлива увага приділяється широкій популяризації української літератури, інформації з питань освіти, історії культури українського народу й вихованню поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань народу.

  Якщо у дитини змaлечку виховувати любов до книги, до зaцікавленого творчого й осмисленого читання, прищеплювати навички самостійної роботи з книгою,  тоді школа зможе дати учнівській молоді глибокі та міцні знaння з основ наук, сформувати відповідальне ставлення до їх здобуття, стійку потребу в самоосвіті,  ці уміння та  знання застосувати на практиці.

Актуaльність теми:

Читання є вaжливим засобом і шляхом  зaсвоєння норм і цінностей, які характеризують культуру суспільства. Сьогодні у світі спостерігається  спад інтересу до читання, особливо серед учнів, пов’язане з бурхливим розвитком комп’ютерних технологій, зростанням впливу Інтернет-культури. Подібна ситуaція склaдається і в нашій країні, що викликає занепокоєння в укрaїнському суспільстві. За останні десятиліття сформувaлося покоління молодих людей, які не лише незнайомі з книгою, а й вважають читання заняттям «старомодним» та непрестижним. В цілому, недооцінка ролі читання у духовному становленні призводить до негативних наслідків у загальнокультурній компетентності громадян.

На моє переконання, втрату зв’язків із книгою в ранньому віці неможливо компенсувати в майбутньому. Маленький читач лише вступає в життя, у нього ще немає життєвого досвіду, і книга для нього є невичерпним джерелом інформації, у ній він знаходить відповідь на свої запитання «як?» та «чому?». Книги, прочитані в дитинстві, часто запам'ятовуються на все життя, впливають на подальший розвиток, на світосприймання, виробляють певні норми поведінки.

         Ці та інші факти говорять за те, що бібліотеки мають дослідити та проаналізувати  читацькі інтереси сучасних школярів різних вікових груп, щоб потім прикласти організаційних зусиль та ініціативи напрацюванні відповідних технологій щодо формування в учнів  до читання в старшому віці.

           Метa:  підготувати компетентного читача з інформаційними потребaми й навичками, для якого книга стане нaдійним другом і порадником на все життя.

Об'єкт: розвиток читацьких інтересів школярів.

Зaвдaння:

-         визначити специфіку читацьких інтересів різних вікових груп школярів;

-         проаналізувати місце читaння в житті учнів;

-         проаналізувати чинники, які позитивно впливають на читaцьку aктивність дітей;

-          популяризація літератури в шкільній бібліотеці.

 

 

 

 

З 1 до 31 жовтня 2018 року у нашій бібліотеці проходить 

місячник «Шкільна бібліотека – центр творчого розвитку дитини» присвячений 100 – річчю від дня народження В.О.Сухомлинського.  Мета місячника: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом видатного педагога, вчителя, письменника В.О.Сухомлинського. Розвивати творчі здібності, розвивати мовний зв'язок учнів, словниковий запас, виховувати любов до читання казок та оповідань, прищеплювати любов до читання. У бібліотеці проведені такі заходи:

       Книжкова виставка літератури «Сухомлинський  - дітям»

присвячена 100 – річчю від дня народження В.О.Сухомлинського (Бібліотека);

      Бібліотечний урок «Знайомство з  В. Сухомлинським» для учнів 1-2 класів;

     Читання казок В.Сухомлинського для  учнів 2-4 класів;

Виставка малюнків до казок В.Сухомлинського « Казка на кінчику пензля» для учнів 2- 4 класів;

            Бібліотечна година «Вчитель добра і краси» для учнів  5-7 класів;

     Казкова вікторина «Чарівний світ казок» для учнів   2,3,4,5 класів;

     Бібліотечна година «Ти – творець власної краси» для учнів 7-9 класів;

     Флеш-моб«Читання листів до сина і доньки» для учнів 9-11 класів;

     Творче заняття. Розповідь власних казок про природу, тварин

      для учнів 3-5 класів;

     Літературна подорож «Казковий світ В.Сухомлинського» 2-4 класів;

      Виставка малюнків до казок та оповідань В.О.Сухомлинського «Казка на кінчику пензля» для 3-4 класів;

       Літературна подорож «Казковий світ В.О.Сухомлинського» для учнів  2-4 класів.

 

 

Подорож країною здоров’я.

Виставка до Дня пам’яті жертв голодоморів 

Матеріали учасника

районного етапу

Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека - 2017»

 

 

Бібліотечний урок –гра

«Зоряна мандрівка»

для учнів 2 – 4 учнів

 

 

Бібліотечний урок « Шлях книги від автора до читача» для учнів 2 клас

Бібліотечний урок – подорож

 

«Дорога до свободи» для учнів 9 – 11 класів

Анкета учасника

 

Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека – 2017»

1.       

Область/місто

 

2.       

Номінація

(обрати необхідну)

«Шкільна бібліотека: інноваційні проекти»

«Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу»

«Бібліотека – виховний простір навчального закладу»

«Читання і діти: діапазон бібліотечних ідей і можливостей»

«Сучасний методист: новий формат діяльності»

3.       

Тема досвіду/проекту

« Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу»

4.       

Прізвище,

ім’я, по батькові

Ревенко Ірина Анатоліївна

5.       

Мобільний телефон

0632614164

6.       

Адреса електронної пошти

Luqanka –shkola@ ukr.net

7.       

Посада

бібліотекар

8.       

Повна назва закладу (відповідно до статуту)

Луганська загальноосвітня школа І-ІІІступенів

9.       

Адреса закладу, телефон, електронна пошта

с.Луганське вул. Шкільна,59

10. 

Освіта

Середня технічна

11. 

Спеціальність за освітою

Лаборант хімічного аналізу

12. 

Стаж роботи на посаді

23 роки

13. 

Педагогічний стаж

 

14. 

Бібліотечний стаж

23 роки

15. 

Кваліфікаційна категорія

 

16. 

Посилання на Інтернет-ресурс, де розміщено конкурсні матеріали

Luqanske –art. Jimdo.com

Даю згоду на внесення інформації в базу даних та публікацію матеріалів у періодичних та інших фахових виданнях з можливим редагуванням

 

________________________  (підпис учасника)

 

________________________  (дата)

Анкета учасника

 

Ревенко Ірина  Анатоліївна

 

 

І. Загальні відомості про учасника:

1.1. Посада __Бібліотекар Луганська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

1.2. Місце роботи (повне найменування навчального закладу/установи)

1.3. Освіта _середня технічна

1.4. Спеціальність за освітою ____лаборант хімічного аналізу

1.5. Контактний телефон __0632614164________________________________________

1.6. Електронна пошта Luqanskashkola @ ukr. net

1.7. Web-сторінка школи/бібліотеки: _Luqanskaart. Jimdo. com

ІІ. Відомості про трудову діяльність:

2.1. Стаж роботи на займаній посаді ___23 роки

2.2. Бібліотечний стаж ___23 роки

2.3. Кваліфікаційна категорія _____спеціаліст

2.4. Нагороди, відзнаки (за наявності) _Грамота,відділу освіти Артемівської райдержадміністрації 2005рік

ІІІ. Методичні розробки (за наявності) __3____________________________

ІV. Проблема, над якою працює учасник (за наявності) Виховання культури читання в учнів

V. Перелік публікацій (за наявності) _________________________________

 

VІ. Участь у семінарах, конференціях тощо ___________________________

Паспорт

 

Луганська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів

(повне найменування навчального закладу

 

_Васильєва Галина  Олександрівна ___________________________________________________________________

(прізвище, ім'я, по батькові керівника навчального закладу

І.  Загальні відомості

1.1. Завідувач бібліотеки __Ревенко Ірина Анатоліївна

(прізвище, ім'я, по батькові)

1.2. Місце знаходження бібліотеки Луганська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів 

1.3. Контактний телефон ______0632614164__

1.4. Електронна пошта бібліотеки___Luqankaskolaukr. net_

1.5. Web-сторінка бібліотеки:__Luqanskaart.jimdo.com__

ІІ. Матеріально-технічні умови діяльності бібліотеки:

2.1. Загальна площа бібліотеки ______________________66м______________________

2.2. Абонемент __________1______________________________________________

2.3. Читальний зал ________1______________________________________________

2.4. Наявність книгосховища для навчального фонду ___________1_______________

1.        . Оргтехніка ________________________________________________________

2.6. Вихід в Інтернет __________так__________________________________________

ІII. Основні показники діяльності бібліотеки:

3.1. Основний бібліотечний фонд (без урахування підручників) ___________11560________

3.1.1. Книги та брошури ____________248_________________________________

3.1.2. Періодичні видання (всього) __________3__________________________

3.1.3. Для учнів ____________2________________________________________

3.1.4. Для вчителів _________________________________________________

3.1.5. Для бібліотечних працівників ____________________1________________

3.2. Фонд підручників _______4668____________________________________________

3.2.1. Для учнів 1-4-х класів ___1728______________________________________

3.2.2. Для учнів 5-9-х класів _________1834________________________________

3.2.3. Для учнів 10-11-х класів ______1106__________________________________

IV. Робота з користувачами:

4.1. Загальна кількість користувачів (станом на ____) ________1.11.2016_________________

4.1.1. Учні _______88_________________________________________________

4.1.2. Вчителі ___15__________________________________________________

4.1.3. Батьки ___________5___________________________________________

4.1.4. Представники місцевих громад, інші _______________3_______________

4.2. Загальна кількість відвідувань ________________416_________________________

4.3. Кількість книговидач _________613_______________________________________

V. Інформаційна робота:

5.1. Заходи з формування інформаційної, бібліотечно-бібліографічної, читацької культури учнів ___________________8______________________________________

5.2. Інші заходи ___________________6_____________________________________

5.3. Виставкова діяльність ______________10_________________________________

 

______________________

Керівник установи/навчального закладу                                                       (підпис)

 

 

Бібліотечний урок для учнів 2 класу  "Шлях книги від автора до читача"


Бібліотечний урок  3-4 класи

 

Мета. Познайомити учнів із видами довідкової літератури, з її значенням в

           житті людини. Навчити учнів користуватися довідниками,

           енциклопедіями та словниками. Закріпити знання про структуру книги.

           Розвивати спостережливість, зв’язне мовлення учнів. Виховувати

           дбайливе ставлення до книги, прищеплювати бажання поповнювати

           свій словниковий запас, користуючись довідковою літературою.

Обладнання. Книжкова виставка: енциклопедії, довідники, словники,

           журнали, газети, презентація слайдів.

Хід уроку

1. Розгадування кросворда.

- Щоб дізнатись, про що йтиме мова сьогодні на уроці, нам треба спершу розгадати кросворд. І у виділеній колонці ви прочитаєте відповідь.

 

         а) Вчить читати й рахувати,

             і писати, і співати

             всіх дітей довкола

             наша мила … (школа).

         б) На базарі їх не купиш,

             На дорозі не знайдеш,

             І не зважиш на терезах,

             І ціни не підбереш. (Знання)

         в) Чорне насіння по білому полю,

              Той його сіє, хто це уміє. (Письмо)

         г) Дотепне віршоване запитання, таємниче словесне зображення

              якогось предмета чи явища. Походить це слово-відгадка від слів

             «думати», «гадати». (Загадка)

         д) Цей малесенький предмет

              Нам розкаже всі секрети.

              І говорить він, й співає,

              Всі новини сповіщає. (Радіо)

 

 

Ш

К

О

Л

А

 

З

Н

А

Н

Н

Я

П

И

С

Ь

М

О

З

А

Г

А

Д

К

А

 

Р

А

Д

І

О

 

 

2. Оголошення теми уроку.

- Так, темою нашого уроку будуть книги. Та не прості, а книги довідкової

   літератури.

3. Підготовча бесіда.

- Чи зустрічались ви десь із висловом «довідкова література»?

- А що у вашому розумінні, означає слово «довідкова»?

4. Словникова робота.

- Довідкова література – це видання, які допомагають уточнювати певні

  поняття, перекласти слово з однієї мови на іншу, розширити знання з того

  чи іншого предмету.

- А давайте подумаємо, які ж книги можуть відноситись до довідкової

  літератури?

(Опора на презентацію до бібліотечного уроку на інтерактивній дошці).

- Так, до довідкової літератури відносяться: довідники, словники,

   енциклопедії, журнали та газети.

5. Теоретичне і практичне знайомство з довідковою літературою.

 

 

Довідники

а) Ознайомлення з новим матеріалом.

- Перші книги, з якими ми познайомимось ближче,- довідники.

Це видання (книги), що містять короткі відомості наукового, виробничого і

  прикладного характеру з певного питання.

Відомості в довідниках розміщуються в алфавітному, хронологічному порядку. Багато з них забезпечені допоміжними показчиками: алфавітними, предметними чи іменними. Алфавітний показчик дає змогу швидко знайти потрібне слово. Предметні показчики орієнтують у термінах і поняттях, вжитих у довіднику. Іменні показчики допомагають знаходити ті сторінки, де йдеться про певних людей.

(Діти розглядають довідники).

б) Закріплення нового матеріалу.

- Що таке довідник?

- Для чого вони потрібні?

- Яку структуру вони мають?

- Чи можемо ми самі скласти невеличкий довідничок на певну тему?

- Які знання нам у цьому допоможуть?

в) Практичне закріплення знань. (Робота в групах).

І група – знайдіть у Довіднику з історії України, хто такий Михайло Грушевський.

ІІ група – знайдіть у тематичному довіднику, що означає слово «акробат», «ранець».

 

Енциклопедія

а) Ознайомлення з новим матеріалом.

- Отже енциклопедія (від грецької – «коло знань») – це наукове або науково-популярне довідкове видання, яке містить найістотнішу інформацію з усіх або окремих галузей знань та практичної діяльності.

По-іншому це слово перекладали як «інструмент на всі випадки життя». Перша енциклопедія мала назву «Природнича історія», її написав Пліній ще в І ст. до н.е. в Римі. Вона складалася з 37 томів, вміщувала більше ніж 20 000 статей.

Так, як і в довідниках, в енциклопедіях всі слова розташовані в абетковому порядку, тому в ньому легко знайти потрібне слово. Залежно від змісту енциклопедії поділяються на універсальні (охоплено багато галузей тем) і галузеві (присвячені певній темі).

(Діти розглядають енциклопедії).

Цінним додатком в енциклопедії є те, що до тлумачень слів чи понять є ілюстрації, схеми, фотознімки.

б) Практичне закріплення знань. (Робота в групах).

-Давайте розглянемо тематичну енциклопедію і поповнимо свої знання про лисицю.

 

Словники

- Отож, далі мова в нас піде про словники.

Словник – це зібрання слів, розміщених переважно в алфавітному порядку, з поясненням,тлумаченням чи перекладом іншою мовою. В перекладі з латини означає «колекція слів».

Словники почали укладати з практичних потреб,з необхідності пояснити застарілі, незрозумілі слова іншої мови, чи невідоме правильне написання слова. В Україні перший рукописний словничок з’явився в кінці 16 століття.

(Діти розглядають словники).

Словники бувають:

орфографічні, які допомагають правильно наголосити слово і вказують його правильне написання;

• тлумачні, які розкривають значення слова;

• перекладні, які перекладають слова з однієї мови на іншу;

• фразеологізмів;

• синонімів;

• антонімічних пар;

• термінологічні та багато інших.

б) Практичне закріплення.

Діти розглядають словники і спостерігають за особливостями їхньої будови.

6. Закріплення вивченого матеріалу.

Тестування.

- А тепер давайте перевіримо, чи стали ми з вами ерудитами з теми «Довідкова література», розв’язавши такі тестові завдання.

1.Що відноситься до довідкової літератури?

   а) довідники і словники;

   б) газети, журнали, довідники, енциклопедії і словники.

2. В якому порядку розташовані слова в довідковій літературі?

   а) в алфавітному;      б) хаотично.

3. У якому словнику, можна знайти значення слова?

   а) тлумачному;          б) перекладному.

4. Яке слово у перекладі з латині означає “колекція слів”?

   а) енциклопедія;       б) словник.

5. Що можемо дізнатися з довідкової літератури?

   а) багато нового, цікавого, пізнавального;

   б) нові казки, оповідання, приказки, загадки.

Відповіді: 1б, 2 а, 3 а, 4 б, 5 а.

7. Підсумок.

- З якою літературою ми сьогодні познайомилися?

- Довідкові видання допомагають тим, хто бажає поглибити свої знання, мати уявлення про найважливіші напрямки науки і техніки; допоможуть глибше вивчити тему, зрозуміти прочитане. Тож поповнюйте свої знання, користуючись енциклопедіями, словниками та довідниками, черпайте нову і цікаву інформацію із дитячих газет і журналів.